Cum ai grija de sanatatea ta daca lucrezi la birou

Postat de Alex Admin 06.03.2020 0 Comentarii

Cum ai grijă de sănătatea ta dacă lucrezi la birou

 

 

 

 

cum-ai-grija-de-sanatatea-ta-daca-lucrezi-la-birou-1

Sursa: https://www.pexels.com/photo/two-men-sitting-facing-on-flat-screen-monitors-2451646/

 

 

 

 

 

     La prima vedere, munca de birou nu-ți amenință sănătatea în niciun fel și nici nu presupune riscuri precum cele cu care se confruntă lucrătorii în construcții, de muncitorii de pe platformele petroliere sau de ghizii montani. Nu găsești pericole evidente nici în birourile sediilor de firme, nici în birourile de acasă ale celor care lucrează remote, dar asta nu înseamnă, totuși, că e sănătos să lucrezi opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână (cel puțin) așezat pe scaun, în fața unui birou.

 

 

     Dacă lucrezi la birou, sănătatea ta poate fi pusă în pericol de un set specific de factori: iluminatul neadecvat care îți obosește ochii, podeaua udă pe care poți aluneca, sertarul deschis sau firele de curent de care te poți împiedica, scaunele instabile care pot fi cauza unor accidente sau scaunele neajustabile, care fac imposibilă o postură corectă. Iar postura incorectă pe scaun vine la pachet cu creșterea riscului apariției bolilor de inimă, diabetului și chiar cancerului.

 

 

     Birourile bine proiectate, fie că vorbim despre cele puse la dispoziția angajaților de către angajatori, fie că vorbim despre cele amenajate în propria locuință, trebuie să îndeplinească niște standarde de securitate și sănătate. Despre acestea, dar și despre riscurile muncii de birou și măsurile pe care le poți lua pentru a-ți menține sănătatea când lucrezi vom vorbi în rândurile de mai jos.

 

 

 

 

   La ce riscuri te expui dacă lucrezi la birou

 

     Afecțiuni musculo-scheletice

 

     Disconfort vizual și afecțiuni oculare

 

     Dureri de gât, tuse seacă, mâncărimi ale pielii, dificultăți de concentrare

 

     Infecții respiratorii, alergii

 

   Ce înseamnă un birou ergonomic, care nu-ți afectează sănătatea

 

   Cum îți menții sănătatea la birou

 

     Ca să nu te doară gâtul, spatele și umerii și să eviți afecțiunile musculo-scheletice

 

     Ca să eviți oboseala oculară și sindromul privitului la computer

 

     Ca să eviți bolile infecțioase, răcelile și alergiile

 

 

 

 

La ce riscuri te expui dacă lucrezi la birou

 

 

Afecțiuni musculo-scheletice (AMS)

 

     Munca de birou și sedentarismul cresc riscul apariției timpurii a afecțiunilor musculo-scheletice, țintind cu precădere spatele, gâtul, umerii și membrele superioare, precum spondiloza cervicală sau sindromul de tunel carpian. Trebuie să reții faptul că orice poziție menținută o perioadă lungă de timp generează mai întâi disconfort, apoi durere, fie că stai în picioare, aplecat sau pe scaun. Din păcate, când stăm așezați avem și o falsă senzație de odihnă, care lipsește în alte poziții (mai puțin când stai culcat) așa că nu suntem tentați să modificăm postura la fel de repede ca atunci când stăm, de exemplu, în picioare.

 

 

     În plus, chiar dacă adopți o postură corectă la calculator, sănătatea ta tot poate fi afectată dacă nu te ridici de pe scaun la intervale regulate. Important este să reții faptul că poziția așezat nu este benefică; corpul uman nu este proiectat pentru a sta imobil pe un scaun, ci pentru a sta în picioare, pe vine, întins, pentru a merge, alerga și pentru alte mișcări libere.

 

 

Disconfort vizual și afecțiuni oculare

 

     Utilizarea zilnică a computerului și altor ecrane digitale la birou poate duce la apariția unei noi afecțiuni în patologia umană: sindromul computer vision sau sindromul privitului la calculator.

 

 

     Simptomele (vedere încețoșată sau dublă, senzație de ochi uscați, lăcrimare sau dureri de cap) sunt supărătoare și pot dăuna activităților profesionale. De asemenea, iluminatul nepotrivit solicită privirea și obosește ochii - riscul apare nu doar în spațiile domestice transformate în birouri, ci și în spațiile de lucru din sediile angajatorilor.

 

 

Dureri de gât, tuse seacă, mâncărimi ale pielii, dificultăți de concentrare

 

     Se poate întâmpla ca, în interiorul unei clădiri de birouri, angajații cu o sensibilitate mai mare la substanțele chimice să sufere de simptome precum dureri de gât, nas sau ochi, tuse seacă, mâncărimi ale pielii, oboseală, dificultăți de concentrare, senzații de greață ori amețeală.

 

 

     Cauzele (neconfirmate) pot fi compușii organici volatili (COV - niște substanțe chimice dăunătoare) eliberate în aer de vopseaua de pe pereți, de mochetă sau de alte elemente chimice folosite la amenajarea spațiilor de birouri și care viciază aerul respirat de angajați. Această situație este cunoscută ca „sindromul clădirii bolnave” și este menționată în Enciclopedia de Sănătate Publică.

 

 

Infecții respiratorii, alergii

 

     O altă sursă de risc pentru sănătatea celor care lucrează în clădirile de birouri o reprezintă diverși agenți contaminanți (bacterii, mucegaiuri, virusuri) transmiși de aparatele de aer condiționat.

 

 

 

Ce înseamnă un birou ergonomic, care nu-ți afectează sănătatea

 

 

     Un birou ergonomic, proiectat în așa fel încât să nu-ți pună sănătatea în pericol, are câteva caracteristici de care trebuie să ții seama dacă-ți amenajezi un astfel de spațiu de lucru acasă la tine sau dacă ești responsabil cu amenajarea spațiului de lucru dintr-o clădire de birouri. Configurația zonei în care lucrează o persoană trebuie să fie stabilită în așa fel încât să să nu fie necesare întinderi sau poziții incomode, și trebuie să includă câteva elemente:

 

●Componente de calculator accesibile dintr-o postură corporală neutră, în care încheieturile sunt aliniate în mod natural.

 

●Un scaun ergonomic de birou ajustat corect, în așa fel încât să ofere suportul necesar spatelui, brațelor, fundului și picioarelor. De-a lungul unei zile de muncă, scaunul poate fi ajustat de mai multe ori, pentru a permite diverse posturi (cu spatele drept, formând un unghi de 90 de grade cu coapsele; cu spatele înclinat, formând un unghi de 110-120 de grade cu coapsele; cu șezutul coborât în față, formând un unghi puțin mai mare de 90 de grade).

 

cum-ai-grija-de-sanatatea-ta-daca-lucrezi-la-birou-2

Sursa: www.osha.gov

 

●Un birou cu înălțime ajustabilă, care-ți oferă suficient spațiu pentru picioare (50-72 cm), suportul pentru picioare și unitatea computerului, alături de alte accesorii. Biroul trebuie să aibă și o suprafață suficient de mare pentru a așeza într-o manieră ușor accesibilă monitorul, tastatura, mouse-ul, telefonul, tăvile pentru documente și celelalte obiecte de birotică și papetărie utile în activitatea ta.

 

●Un monitor amplasat direct în față, la o distanță care-ți permite să citești confortabil textul, în timp ce păstrezi postura corectă la birou, cu spatele susținut de spătarul scaunului. Distanța adecvată dintre ochi și monitor poate varia, în funcție de persoană, între 50 și 100 cm. De asemenea, partea de sus a monitorului trebuie să fie la nivelul ochilor sau chiar puțin mai jos, în așa fel încât între linia orizontală a privirii și centrul monitorului să se formeze un unghi de 15-20 de grade.

 

●Surse de iluminat adecvate pentru diverse activități. De exemplu, pentru citit și lucrul cu documentele ai nevoie de o lumină rece mai strălucitoare, iar pentru lucrul la computer de o lumină neutră, blândă, cât mai apropiată de lumina zilei. Corpurile de iluminat sunt așezate în așa fel încât lumina nu este reflectată de ecran.

 

●Umiditatea din încăpere are un nivel mediu, între 30% și 60%, iar temperatura ambientală variază între 20° și 23.5° C în anotimpul cald și între 23° și 26° C în anotimpul rece. Nicio sursă de aer cald sau rece nu este îndreptată direct către biroul de lucru.

 

 

 

Cum îți menții sănătatea la birou

 

 

     Ai văzut care sunt riscurile la care te expune activitatea de birou și cum ar trebui să fie amenajat și organizat un spațiu adecvat de lucru. Acum îți vom arăta ce măsuri concrete poți lua ca să eviți apariția problemelor de sănătate la birou.

 

cum-ai-grija-de-sanatatea-ta-daca-lucrezi-la-birou-3

Sursa: https://www.pexels.com/photo/photo-of-man-holding-a-book-927022/

 

 

 

Ca să nu te doară gâtul, spatele și umerii și să eviți afecțiunile musculo-scheletice

 

 

●Alege un scaun de birou ergonomic cu o bază în formă de stea, cu cinci puncte de suport, cu un șezut suficient de lat și adânc pentru a putea sta confortabil, dar nu prea adânc, pentru că nu ai mai putea folosi corespunzător suportul lombar și nici prea lung, pentru că marginea șezutului ar apăsa spatele genunchilor.

 

●Dacă lucrezi de acasă, nu folosi un scaun de bucătărie sau un scaun de dining când stai la birou. Ai nevoie de un scaun cu șezutul confortabil și marginea arcuită în jos.

 

●Ține capul drept, aliniat cu trunchiul, și privirea îndreptată în față.

 

●Ține umerii relaxați, brațele libere pe lângă corp și coatele îndoite în unghi de 90-120 de grade apropiate de tine. Coatele, încheieturile și mâinile formează o linie dreaptă, paralelă cu podeaua.

 

●Sprijină-ți spatele de spătarul scaunului atât când stai drept, cât și când stai ușor înclinat pe spate.

 

●Ține coapsele paralele cu podeaua, genunchii la aproximativ aceeași înălțime cu șoldurile, iar tălpile împinse puțin în față, făcând contact complet cu podeaua sau cu suportul pentru picioare.

 

●Schimbă-ți poziția la birou de mai multe ori pe parcursul zilei de muncă și ajustează-ți scaunul în concordanță. Ridică-te de pe scaun la anumite intervale (setează alarma telefonului să sune o dată la una sau două ore) și plimbă-te câteva minute prin încăpere. Stai în picioare în timp ce vorbești la telefon sau în timp ce citești un document, ori de câte ori ai posibilitatea.

 

 

 

Ca să eviți oboseala oculară și sindromul privitului la computer

 

 

●Nu sta nici prea aproape, nici prea departe de ecran. Distanța potrivită variază de la persoană la persoană, dar în principiu ar trebui să nu fie mai mică de 50 cm și nici mai mare de 100 cm.

 

●Ajustează setările ecranului în așa fel încât să nu obosești forțând prea tare ochii.

 

●Nu privi continuu ecranul computerului. Mută-ți privirea în altă parte măcar pentru câteva secunde, o dată la 20 de minute.

 

●Nu amplasa monitorul în fața unei surse puternice de lumină (în fața ferestrei, de exemplu), pentru că îți va fi mai greu să distingi imaginea. Dacă nu ai altă posibilitate, folosește jaluzele sau draperii la fereastră pentru a diminua strălucirea luminii. Veioza amplasată pe birou ar trebui să aibă abajur, pentru ca ecranul să nu reflecte lumina, iar contrastele să fie mai puțin intense.

 

 

 

Ca să eviți bolile infecțioase, răcelile și alergiile

 

 

●Dacă lucrezi de acasă, vopsește pereții cu vopsea organică, fără compuși organici volatili, decorează cu țesături din fibre naturale și aerisește zilnic camera în care ai amenajat biroul.

 

●Păstrează o temperatură adecvată anotimpului: vara cel mult 23.5° C, iarna cel puțin 23°.

 

●Așază pe birou un ghiveci cu una dintre plantele despre care un studiu al NASA a descoperit că purifică aerul de compuși organici volatili precum benzenul, formaldehida, tricloretilena și alte substanțe toxice precum toluen, xilen și amoniac. Este vorba, printre altele, despre iedera englezească, Planta paianjen, Crinul păcii, Aloe vera.

 

 

 

     Oricât de multă conștiinciozitate ai dovedi luând toate precauțiile necesare în timpul activității tale la birou, adevărul este că, la un anumit nivel, chiar dacă diminuat, riscurile rămân. Problema apare din cauza caracterului repetitiv al sarcinilor de birou, așa că trebuie să fii în continuare atent la apariția simptomelor unor condiții care ar putea evolua în timp, transformându-se în boli grave.

 

 

Lasa un comentariu