Ghid de amenajare a spațiului de lucru pentru angajați

 

 

ghid-amenajare-spatiu-lucru-angajati-1

Sursa foto: https://p2.piqsels.com/preview/456/784/901/business-office-desk-computer.jpg

 

     Amenajarea spațiului de lucru influențează extrem de mult eficiența și productivitatea angajaților, dar, și calitatea muncii lor. Un birou decorat cu atenție la detalii contribuie la definirea personalității companiei, transformă spațiul într-un mediu de lucru creativ și conduce la o stare de spirit mai bună și la o coeziune importantă a echipei. În ultimii ani, felul în care oamenii muncesc s-a schimbat drastic, iar, asta s-a întâmplat, în principal, datorită noilor tehnologii care pun accent pe o amenajare ergonomică, echilibrată, cu raporturi egale de structură și fluiditate. Ceea ce poate părea doar un trend legat de design reprezintă, mai degrabă, un factor important de care orice manager ar trebui să țină cont. Descoperă, mai departe, ce este esențial să includă un spațiu de lucru conceput în mod inteligent.


De ce este important felul în care amenajezi spațiul de lucru

     În calitate de angajator, este bine întotdeauna să iei în calcul impactul psihologic pe care amenajarea biroului îl are asupra angajaților tăi. Anumite studii au demonstrat că un decor adecvat poate spori productivitatea oamenilor cu până la 20%. Mulți manageri consideră că nu este necesar să consume resurse pentru a investi în amenajarea firmei, însă, cercetările au demonstrat că principalul factor care influențează munca salariaților și le crește starea de stres este un spațiu înghesuit, care dă senzația de haos și dezordine.

      Știm cu toții că oamenii de afaceri sunt preocupați de starea financiară a companiei lor, dar, dacă ne îndreptăm privirea spre birourile unor organizații precum Google, Facebook, Youtube sau Dropbox ne dăm seama că amenajarea spațiului, într-un mod echilibrat, stimulează creativitatea angajaților și asigură o productivitate maximă. În plus, atenția pe care angajator o acordă designului devine un indicator cheie al înclinației firmei spre inovație și transpune, subtil sau direct, valorile societății, fiind ca o carte de vizită pentru aceasta. Există trei mari direcții de urmat în amenajarea spațiului de lucru pentru angajați:

 

 Mobilitate și comunicare

     Noile tendințe de decorare a spațiilor de birou își concentrează atenția pe specificul și nevoile generației Y care mizează pe comunicare și lucru colaborativ. Simpla alocare a unui anumit număr de metri pătrați pentru fiecare angajat, folosirea unor scaune de birou ergonomice sau așezarea corpurilor de mobilier în funcție de caracteristicile clădirii sunt lucruri pe care orice companie trebuie să le ia în calcul. Oamenii au nevoie de zone dedicate pentru discuții formale sau informale gândite în așa fel încât să încurajeze mobilitatea în spațiul de lucru, dar și interacțiunea între toți membrii companiei.

 

Identitate și valorile companiei

     Bineînțeles că un spațiu de lucru trebuie să fie motivant și să stimuleze productivitatea angajaților, însă, în același timp, trebuie să beneficieze de o amenajare care să transmită identitatea și valorile firmei în mediul fizic. Practic, un birou este o reală resursă pentru succes, iar amenajarea sa trebuie să ofere indicii despre cultura organizațională a companiei.

 


Flexibilitate și inovații tehnologice

     Atunci când se pune accent pe amenajarea biroului, se pune, totodată, preț pe motivația angajaților și pe faptul că aceștia își vor folosi capacitatea maximă de muncă într-un mediu ideal.

 

ghid-amenajare-spatiu-lucru-angajati-2

Sursa foto: https://p0.piqsels.com/preview/521/825/287/adult-black-blur.jpg

      Fiecare colț este util și funcțional, de aceea, multe companii promovează spații de lucru care integrează cele mai noi tehnologii, soluții de stocare și de securizare a informațiilor.

 

Aspecte de luat în calcul pentru amenajarea spațiului de lucru

     Pe lângă faptul că trebuie să fie bine organizat, aerisit și ordonat, este important ca pentru amenajarea unui birou să se țină cont de anumite reguli indiferent de domeniul de activitate al companiei. Iată o serie de sfaturi utile de decorare a spațiului de lucru pentru angajați, astfel încât, aceștia să-și poată desfășura activitățile cotidiene într-un mediu relaxant, care încurajează concentrarea și stimulează creativitatea:

 

Ia în considerare dimensiunile biroului

      Orice amenajare de succes pornește de la dimensiunea spațiului de lucru. Angajații au nevoie de cât mai mult loc pentru a se putea desfășura în voie. Este recomandat să existe cel puțin 70 cm între orice birou și perete, iar sertarele suplimentarea să fie înlocuite cu rafturi care să nu se așeze la mai mult de 50 cm deasupra biroului. Înainte de a planifica și proiecta un design funcțional este nevoie să iei în considerare numărul de angajați raportat la spațiul disponibil și să te asiguri că alegi dimensiunea meselor sau a scaunelor de birou și în funcție de atribuțiile angajaților.

 

Birou închis vs. open space

      În ultima perioadă, multe organizații au preferat birourile deschise, adică, fără delimitarea clară a spațiilor de lucru ale angajaților. La prima vedere, acestea par inovatoare și flexibile, însă, unele studii psihologice au arătat că pot compromite productivitatea întrucât oamenii sunt stresați din cauza zgomotului, obosiți și nu se pot concentra la lucru.

 

ghid-amenajare-spatiu-lucru-angajati-3

Sursa foto: https://p2.piqsels.com/preview/262/704/997/office-window-chair-building.jpg

 

     Se pare că sentimentul de intimitate pe care îl oferă un birou individual sporește performanța la locul de muncă. O amenajare ideală presupune existența zonelor de lucru particulare precum și a spațiilor deschise, astfel încât, angajații să se poată dezvolta spontan, oriunde.

 

Acordă atenție impactului psihologic al culorilor

     Culorile influențează modul în care oamenii reacționează, atât din punct de vedere psihic cât și emoțional. Alegerea unor nuanțe potrivite în birou îi va determina pe angajați să se simtă ca acasă și să asocieze mediul de lucru cu un cadru familiar, dar, și să fie mai productivi. De exemplu, roșul este o culoare care stimulează activitatea cerebrală, fiind ideală pentru sălile unde se desfășoară sesiunile de brainstorming. Verdele și albastrul funcționează foarte bine în zonele de relaxare pentru că au rol de calmare și motivare, în timp ce portocaliul și galbenul mențin angajații foarte concentrați și alerți, așa că pot fi folosite în birourile individuale. Nuanțele neutre, dacă sunt combinate cu alte culori, stimulează creativitatea oamenilor.

 

Iluminatul corect al biroului crește productivitatea

     Lumina naturală pune mai puțină presiune asupra ochilor și îi ajută pe angajați să-și mențină energia cât mai mult timp. Este important ca un birou să fie amenajat în așa fel încât să existe cât mai multe ferestre largi și acces la lumina naturală. De asemenea, o soluție o reprezintă iluminatul artificial cu becuri LED, care oferă o luminozitate apropiată de cea naturală. Corpurile de iluminat pot fi poziționate în fața mesei de birou sau în partea stângă, pentru a nu crea umbre.

 

Folosește mobilier ergonomic

     Amenajarea confortabilă a spațiului de lucru și folosirea unor dispozitive de lucru ergonomice este absolut necesară. Biroul trebuie să fie suficient de mare astfel încât să le permită angajaților să-și desfășoare activitatea în condiții optime, dar, totodată să nu ocupe prea mult spațiu.

ghid-amenajare-spatiu-lucru-angajati-4

Sursa foto: https://p2.piqsels.com/preview/926/225/237/business-chairs-company-coworking.jpg

 

     Mai mult, este perfect să se poată regla pe înălțime. Când vorbim despre scaune de birou, trebuie reținut faptul că oamenii petrec aproape tot timpul așezați, așa că aceste obiecte de mobilier trebuie să fie ergonomice și confortabile și să le asigure salariaților o poziție corectă la calculator. Biroul trebuie amplasat, întotdeauna, cu fața la ușă și perpendicular cu fereastra.

 

Amenajează o cameră pentru jocuri și relaxare

     Acest trend relativ nou încurajează oamenii să se simtă mai bine la birou. Spațiile de relaxare sunt tot mai populare, deoarece, ele ajută oamenii să se detașeze pentru câteva minute, să lase munca deoparte, astfel încât, să se poată concentra, ulterior, mult mai bine. Așa că, în firmele în care există o cameră de jocuri, mese de foosball, canapele, televizor, un aparat de cafea, forța de muncă este mai fericită și mai productivă, iar afacerile cresc.


Nu lăsa cablurile la vedere

     Trăim în epoca wireless, așa că, toate cablurile inutile din spațiul de lucru, care încarcă spațiul vizual și oferă impresia unui spațiu aglomerat sunt eliminate. Noile tehnologii pot face fie ca unele dintre cabluri să nu mai fie folosite, fie să se mascheze cu ușurință în mobila la comandă.



Ține nivelul zgomotului sub control

     Zgomotul este asociat, uneori, cu spațiile de lucru deschise. Acesta distrage atenția angajaților și conduce la scăderea capacității de concentrare. De aceea, unii angajatori le oferă salariaților căști pentru a asculta muzică sau așa numitul „zgomot alb”, ca să-i ajută să-și ducă sarcinile la bun sfârșit. Și, dacă tot vrei să-ți protejezi salariații de zgomote nedorite, montează pereți despărțitori din sticlă. Aceasta este un element creativ care poate fi utilizat pentru pereți despărțitori dar să păstreze ideea de zone deschise.

 

Fă o sală de ședințe creativă

     Sala de conferințe trebuie să fie și ea mai creativă, mai ales, dacă biroul se vrea a fi unul modern. Clasica masă pentru ședințe se poate înlocui cu stații de lucru mobile, canapele, scaune conferință deosebite și diferite decorațiuni, pentru a crea o zonă modernă, în care fiecare participant să se simtă confortabil.

 


Temperatura optimă în birou trebuie să fie de 21-23 grade Celsius

     Studiile au demonstrat că oamenii nu pot fi productivi dacă au un disconfort cauzat de temperatura prea joasă ori prea ridicată. De regulă, se consideră că între 21 și 23 de grade Celsius angajații pot lucra eficient. Desigur, există și alți factori care pot influența, simțitor, temperatura: umiditatea, anotimpul sau îmbrăcămintea purtată.

 

Optează pentru mai multă verdeață

     Verdeața reprezintă cel mai important accesoriu dintr-un birou. Dacă, până nu demult, se mai foloseau flori în amenajarea spațiului de lucru, astăzi, în interiorul clădirilor trebuie să existe plante în ghiveci, pereți verzi sau adevărate grădini verticale. Natura devine parte integrantă a spațiului de lucru. Plantele verzi îmbunătățesc puterea de concentrare, reduc stresul și purifică aerul din interior.

 


     Spațiul în care oamenii lucrează are un impact major asupra concentrării și productivității lor. În cazul în care observi că afacerea ta dă semne de plafonare și că angajații par plictisiți sau sunt mai puțin eficienți, reamenajarea biroului reprezintă o soluție foarte bună, pentru a le genera, din nou, o atitudine proactivă.