Amenajare stand expozițional: 20+ idei și recomandări

 


amenajare-stand-expozitional-1

Sursa foto: https://www.pexels.com/photo/group-of-people-in-art-exhibit-716281/

 


     Standul expozițional este un conglomerat de corpuri de mobilier care alcătuiește un stand de prezentare la un eveniment.

     De fapt, standul expozițional este o strategie de promovare a unei afaceri, sau a unei idei. Companiile care doresc să-și promoveze produsele sau serviciile participă la târguri locale, naționale sau internaționale și organizează astfel de standuri expoziționale unde expun produse reprezentative, nu neapărat în scopul vânzării acestora, ci în scopul promovării afacerii sau a brandului. Se poate spune că standul expozițional promovează de fapt afacerea care stă în spatele produselor sau serviciilor. Un stand expozițional de calitate poate fi folosit în mai multe ocazii, pentru că prin intermediul lui se pot transmite diferite mesaje publicului interesat.

 

 

     Nu există domeniu, ramură economică sau domeniu de activitate care să nu poată folosi strategia de promovare prin intermediul standului expozițional: vânzări (promovare produse electronice de exemplu), domeniul financiar, medical, alimentar, cosmetic, educațional și altele.

 


Elemente esențiale ale unui stand expozițional

 

Un stand expozițional este determinat, în principal de:

 ●mărimea, tipul și poziția standului;

●arhitectura;

●prezentarea;

●programul expozițional;

●dotările tehnice;

●montarea și demontarea standului;

●funcționarea și organizarea activității la stand.

 


Cum să ai un stand expozițional ideal pentru afacerea ta

       Ce te poate scoate în fața competiției la un târg de profil? Iată câteva idei care te pot scoate din anonimat.

 

Tavane și pereți despărțitori

 

     Standul expozițional poate ocupa o suprafață de 1X1 m, sau poate fi mai mare de 30 de metri pătrați. Nu este obligatoriu ca standul expozițional să aibă tavan sau pereți despărțitori. În mod normal, despărțirea standurilor este necesară atunci când este vorba de un eveniment important și când fiecare zonă are nevoie de branding și de elemente de design specifice.

 Organizare spațială

      Un stand expozițional ar trebui să aibă trei zone importante:

 ●Suprafața de prezentare: se numește arie de prezentare și cuprinde suprafețe pentru exponate, pancarte informative, prezentări, acțiuni.

●Spațiul dedicat discuțiilor: pot fi instalate mese rotunde, cabine închise, spații de consultanță.

●Spații auxiliare: garderobă, spații tehnice.

 

Aranjarea standului

      Mobila folosită la standul expozițional trebuie adaptată cromatic și calitativ. Acest lucru este valabil pentru:

 ●standul de informare;

●mese de conferință cu scaune;

●tejghele de bar cu scaune corespunzătoare:

●dulapuri și vitrine.

 

     Scaunele sunt foarte importante în relația cu publicul. În primul rând spun multe despre atenția pe care firma o acordă oamenilor care vin la standul expozițional. În al doilea rând scaunele, mai mult decât orice alt element, dau câteva indicii cu privire la succesul financiar al companiei.

 

     Scaunele de la standul expozițional ar trebui să aibă spătar, suport pentru brațe, să asigure relaxarea. Pot fi luate în calcul și scaunele fixe care dispun de burete în zonele de sprijin.

 

     În orice caz, există câteva condiții pe care scaunele ar trebui să le îndeplinească:

 

●Trebuie să fie confortabile, să asigure susținerea optimă a spatelui.

●Să fie rezistente.

●Estetica scaunelor este, de asemenea, importantă.

●Șezutul trebuie să fie moale, la fel și spătarul, trebuie să fie adaptat formei spatelui. Bine ar fi să nu fie un spătar rigid.

●Fiindcă la standurile expoziționale se stă de vorbă cu potențialii clienți, se oferă informații, se organizează evenimente, scaunele pot avea nu numai suport pentru brațe, dar și măsuță încorporată pentru a se putea lua notițe.

 

 

     Iată câteva modele de scaune care ar putea fi folosite la organizarea unor standuri expoziționale:

 

amenajare-stand-expozitional-scaun-masuta-scris

Sursa foto: https://www.scauneonline.ro/scaune-de-conferinta-cu-masuta-rabatabila-hrc-606

 

scaune-vizitatori-off-806-negru-0

Sursa foto: https://www.scauneonline.ro/scaune-vizitatori-off-806

 

scaun-conferinta-hrc-604-portocaliu0

Sursa foto: https://www.scauneonline.ro/scaune-de-conferinta-hrc-604

 

Scaune-vizitatori-OFF8117-n0

Sursa foto: https://www.scauneonline.ro/scaun-de-vizitatori-OFF-8117

 

scaun-conferinta-modern-off-834-negru0

Sursa foto: https://www.scauneonline.ro/scaun-conferinta-modern-off-834

 

 

 

Structuri metalice

 

     În jurul standului expozițional pot fi construite structuri metalice pe care se pot monta elemente decorative și spoturi. Avantajul unor asemenea elemente este acela că lumina se concentrează pe elementele importante care trebuie expuse (produse, servicii).

 

 

Materialul folosit

 

Materialele principale folosite la realizarea unui stand expozițional sunt:

 

Metal: tablă de oțel inoxidabil, aluminiu, alamă, cupru.

Material acrilic.

Sticlă nesecurizată sau securizată, transparentă sau nu.

Lemn (masiv, laminat, placat cu fibră din lemn).

 

     Nu există limite în ceea ce privește materialul din care poate fi confecționat standul expozițional.

 

 

Componenta IT

 

      Standul expozițional are implementată și o componentă de IT: televizoare, monitoare (se pot rula animații sau prezentări ale produselor/serviciilor). Se pot instala și ecrane interactive, proiectoare.

 

 

Design original

 

     Alege un design original. Înainte de a decide cum va arăta standul tău expozițional vezi cine sunt ceilalți participanți la târg și care este zona de interes a acestora. Dacă domeniul de afaceri este apropiat, vino cu câteva detalii semnificative diferite față de ei.

 

 

Organizează momente interactive

 

     O idee bună ar fi să-i implici pe vizitatori în acțiunea ta. Povestește-le despre produsele tale și explică-le de ce acestea sunt bune pentru ei. Vizitatorii târgurilor expoziționale de asta se află acolo, pentru că sunt deschiși la oportunități, produse și servicii. Dacă te încadrezi în sfera lor de interes vei avea șanse mari de reușită dacă organizezi momentele interactive.

 

 

Amenajează un stand creativ

 

     Lumina, sunetul, accesoriile care există la standul expozițional trebuie să aducă un plus de valoare afacerii tale, așa că poți fi cât mai creativ.

 

 

O bună comunicare cu vizitatorii

 

     Pune accent pe interacțiunea cu vizitatorii, află părerea lor, spune-le ce alte planuri profesionale ai. Reacțiile publicului sunt foarte importante pentru ce vei face mai departe.

 

 

Imparte cadouri

 

     Dacă împarți cadouri vizitatorilor, aceștia te vor ține mai ușor minte. De asemenea, foarte important, dă-le oamenilor posibilitatea să afle unde te pot găsi în viitor. În ceea ce privește cadourile, vara le poți oferi ochelari de soare personalizați. Toamna pe poți oferi umbrele personalizate. Dacă evenimentul este organizat la mare, poți să le oferi prosoape, șepci, genți de plajă, mingi de plajă. Dacă ești la munte, o ciocolată caldă sau vin fiert ar fi foarte potrivite.

 

 

Invita oameni din zona ta de interes

 

     Pentru fiecare domeniu de activitate există persoane publice, bloggeri, jurnaliști care pot promova un eveniment sau o afacere. Ceea ce vor scrie ei îți poate crește vizibilitatea afacerii, așa încât nu pregeta să-i inviți la standul expozițional.

 

 

Cromatica standului expozițional

 

     Atunci când alegi culorile sau combinațiile de culori pentru amenajarea standului expozițional trebuie luate în calcul particularitățile culturale, etnologice și religioase. Roșu-orange produce, de exemplu, o stare de agitație și neliniște, în vreme ce albastrul închis are un efect calmant.

 

 

Mijloace audio-vizuale

 

     Mijloacele audio-vizuale intensifică atracția standului și contribuie la receptarea informației. Cu toate acestea, mijloacele audio-vizuale nu sunt un substitut al discuției. Datorită fluxului mare de informații de la târguri, filmele nu atrag foarte mult atenția, cu excepția cazului în care filmele sunt prezentate în timpul unei discuții.

 

     Fotografiile și diapozitivele sunt recomandate, pentru că acestea sprijină afirmațiile verbale, ideile. Fotografiile și diapozitivele pot crea o atmosferă vie atunci când sunt folosite corect. Fotografiile mari stimulează comunicarea, dar se recomandă folosirea lor rațională.

 

 

Textele folosite

 

     Textele reprezintă adeseori prima informație care ajunge la vizitatori, prin urmare, acestea trebuie să fie bine plasate, corect scrise și să conțină informații scurte și clare. Textele eficiente din punctul de vedere al comunicării în cadrul unui stand expozițional îndeplinesc următoarele condiții:

 

●se citesc ușor;

●atrag atenția;

●sunt clare;

●țin cont de distanța și de direcția de mișcare a vizitatorului;

●se integrează în imaginea de ansamblu.

 

 

Iluminare

 

     Iluminarea face parte din conceptul de ansamblu al standului. Trebuie făcută diferența între iluminarea generală a standului și iluminarea obiectelor importante. Standul trebuie iluminat uniform, pentru a evita lumina difuză a complexului expozițional.

 

 

 

 

Tendințe ale standului expozițional

 

 

     Cele mai importante tendințe în amenajarea standului expozițional sunt cele care țin de vizualizare și de aceea acestea sunt legate de cele 5 simțuri. Tendințele sunt mai degrabă niște mici trucuri prin care se încearcă atragerea vizitatorului.

 

 

Dimensiunea vizuală

 

     Standul expozițional poate găzdui imagini de foarte bună calitate, sau elemente luminoase care pot îmbunătăți percepția despre brand sau despre produse.

 

 

Dimensiunea auditivă

 

     Muzica influențează interesul și ritmul în care se deplasează oamenii. Un tip de muzică (corporate) poate atrage persoanele care sunt concentrate pe carieră, sau pe profesioniști (antreprenori). Muzica mai puțin conformistă va atrage pe cei care sunt interesați mai mult de partea de creativitate (artiști, fotografi, designeri, arhitecți, scriitori).

 

     Muzica poate influența și mișcarea fluxului de oameni prezenți la stand. În perioadele aglomerate, ritmul mai vioi îi poate face pe oameni să circule mai repede, în vreme ce muzica mai lentă, în perioadele de acalmie, poate face ca vizitatorii să rămână mai mult în fața standului.

 

 

Dimensiunea olfactivă

 

     Unele standuri folosesc anumite arome pentru a inspira vizitatorii. Parfumurile excentrice sunt obișnuite la un stand care promovează parfumuri, pe când o briză marină sau aer de munte vor fi foarte potrivite pentru standul unei agenții de voiaj.

 

 

Dimensiunea gustativă

 

     Răcoritoarele și deserturile pot fi servite pentru a îmbunătăți starea de spirit a vizitatorilor. Un nivel mai ridicat al zahărului în sânge îl va face pe consumator să fie mai tolerant și mai deschis la oportunitățile prezentate.

 

 

Dimensiunea tactilă

 

     Atingerea produselor prezentate la standul expozițional este importantă pentru că este singurul mod prin care consumatorul se poate convinge că are încredere în firmă. Instinctiv, oamenii simt nevoia să atingă un produs înainte de a-l cumpăra, ca pentru a-l verifica. Se mai pot folosi ecrane touchscreen care conectează mai ușor utilizatorul cu brandul.

 

 

 

 

Tehnologii populare folosite la standurile expoziționale

 

 

     Organizatorii de standuri expoziționale folosesc tehnologiile la modă pentru a atrage vizitatorii și pentru a demonstra că sunt la curent cu progresul tehnologic.

 

●Realitatea virtuală: este foarte la modă pentru că te introduce într-o lume paralelă, prin intermediul software și hardware.

●Realitatea augmentată: aduce în lumea reală elemente / personaje care amuză oamenii.

●Proiector 3D: proiecția pe obiecte 3D aduce are un impact vizual mare.

●Holograma: se folosește o animație care își schimbă perspectiva din unghiul de rotație al celui care privește.

●Iluminare sincronizată cu interfață interactivă: luminile se pot sincroniza la atingerea unui buton sau pe touchscreen.

 

 

     Atunci când vrei să organizezi un stand expozițional trebuie să ai în vedere o sumedenie de detalii și aspecte importante. Cele mai importante lucruri la care trebuie să te gândești sunt acestea:

 

●care este obiectivul tău;

●care sunt oamenii cărora vrei să le atragi atenția;

●care este mesajul pe care vrei să-l transmiți.

 

 

     Identifică o companie profesională și cu experiență în amenajarea standurilor expoziționale care înțelege mesajul tău. Stabilește cu ei elementele de bază ale standului și ceea ce ai nevoie pentru a-ți atinge obiectivele. Folosește postere, afișe, panouri, bannere sau alte echipamente digitale pentru a te face remarcat și pentru a transmite oamenilor esențialul.

 

 

     Personalul este de asemenea foarte important. Ai nevoie de profesioniști, comunicativi, care înțeleg afacerea și care pot oferi vizitatorilor informații cu privire la produse, dar și detalii de care aceștia au nevoie.

 

 

     Promovarea este foarte importantă. Trebuie să faci evenimentul cunoscut, pe site, rețele de socializare, prin newslettere. Este foarte important nu atât câți oameni vor fi acolo, dar să audă cât mai mulți oameni de tine.

 

 

     Menține legătura cu oamenii care au venit la târg și au fost interesați. Dacă ții legătura cu noile contacte poți transforma relațiile noi în parteneriate de lungă durată.

 

 

     Și o ultimă recomandare: atunci când vrei să organizezi un stand expozițional vrei să iasă perfect. Chiar dacă vei angaja o firmă care se va ocupa de organizare și care îți va prezenta modele ale standului expozițional, tu ești cel care trebuie să le dea ideile pe care ei își vor construi oferta.